Menopauza

Co to jest menopauza?

menopauzaMenopauza (przekwitanie, klimakterium) to naturalny etap w życiu każdej kobiety, podczas którego dochodzi do ustania miesiączkowania w wyniku osłabienia funkcji hormonalnej jajników. O zjawisku tym mówimy, kiedy u kobiety powyżej 40 roku życia przez kolejnych 6 miesięcy nie wystąpi krwawienie miesięczne.

Okres menopauzy przypada średnio w okolicach 50 roku życia, ale zaburzenia związane z menopauzą mogą trwać nawet kilka lat.

Jak przebiega menopauza?

Objawy menopauzy związane są przede wszystkim z obniżeniem stężenia estradiolu – jednego z estrogenów. Organizm kobiety musi się przestawić z regularnego cyklu miesięcznego na obniżoną produkcję hormonów.

U każdej kobiety dostosowanie się do zmian hormonalnych może przebiegać inaczej. Objawy menopauzy mogą pojawić się nawet kilka lat przed ostatnią miesiączką. Nie wszystkie objawy występują u każdej kobiety – jest to kwestia indywidualna. Tak samo indywidualnie należy podchodzić do sprawy doboru odpowiedniej terapii.

Objawy przekwitania:
  • uderzenia gorąca i nocne poty – zwykle trwające kilka sekund lub minut,
  • bezsenność – trudności z zasypianiem i częste budzenie się w nocy, prowadzące do rozdrażnienia w ciągu dnia,
  • zmiany psychiczne – depresja, płaczliwość, problemy z pamięcią,
  • zaburzenia miesiączkowania – miesiączki są coraz mniej obfite, stają się nieregularne, pojawiają się krwawienia międzymiesiączkowe,
  • problemy skórne – wiotczenie skóry, powstanie cellulitu, kruchość paznokci, problemy z włosami, trądzik, łojotok itp.,
  • zawroty głowy – często związane z uderzeniami gorąca i skokami ciśnienia,
  • przyrost masy ciała – częściej pojawia się uczucie głodu i trudniej zrzucić zbędne kilogramy,
  • suchość pochwy i obniżenie libido – związane z obniżoną produkcją śluzu; suchość może powodować swędzenie oraz utratę komfortu zbliżeń intymnych,
  • bolesne oddawanie moczu, nietrzymanie moczu – najczęściej wysiłkowe, przy kichnięciu, kaszlu czy podnoszeniu ciężkich przedmiotów,
  • nawracające stany zapalne pochwy – sucha śluzówka sprzyja powstawaniu infekcji,
  • choroby układu sercowo-naczyniowego – związane z utratą ochrony estrogenowej,
  • bóle kości, osteoporoza – związane z szybszą utratą składników mineralnych,
  • częste zaparcia – spowodowane zarówno zmianami wewnątrz organizmu jak i niewłaściwą dietą i niezdrowym trybem życia.

Pamiętaj, że menopauza nie jest chorobą, ale naturalnym procesem biologicznym. Menopauzy się nie leczy – minimalizuje się jej nieprzyjemne objawy i reguluje gospodarkę hormonalną, zaburzoną w procesie przekwitania. Lekarz może zalecić zastępczą terapię hormonalną, ale nie wszystkie kobiety mogą z niej korzystać.

Co możesz zrobić, aby pomóc sobie w czasie okołomenopauzalnym?
  • Pamiętaj, że to w dużej mierze od Ciebie zależy, jak minie ten okres w Twoim życiu. Jeśli zadbasz siebie i o swoje zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne, możesz odkryć, że menopauza może być okresem „drugiej młodości”.
  • Nastaw się na siebie. To czas, kiedy możesz skupić się na swoich potrzebach, odkryć na nowo siebie i swojego partnera, skoncentrować się na swoich pasjach. Daj sobie możliwość bycia pozytywną egoistką – na pewno wyjdzie Ci to na dobre.
  • Jeśli palisz papierosy – rzuć palenie, a przynajmniej staraj się to zrobić. Menopauza to dobry okres na pozytywne zmiany w twoich nawykach.
  • Stosuj zdrową, pełnowartościową dietę – pomoże Ci poczuć się lepiej, unikniesz również zaparć i dodatkowych kilogramów.
  • Pamiętaj o zwiększonym zapotrzebowaniu twojego organizmu na wapń i witaminę D – jeśli Twoja dieta jest uboga w te składniki, przyjmuj odpowiednie suplementy.
  • Zadbaj o swój pęcherz – staraj się go nie przeziębić, zacznij ćwiczyć mięśnie dna miednicy.
  • Jeśli masz nietrzymanie moczu – zapewnij sobie komfort stosując dyskretne zabezpieczenie – wkładki urologiczne Seni Lady.
  • Bądź aktywna – ćwiczenia fizyczne pomogą Ci utrzymać ciało w dobrej kondycji, wzrośnie też produkcja hormonów szczęścia, które pozwolą ci poczuć się lepiej. Jeśli nie masz sił na ćwiczenia, bądź bardziej aktywna przy codziennych czynnościach – chodź na spacery, wysiadaj z autobusu przystanek wcześniej i resztę drogi przejdź piechotą, wchodź po schodach zamiast korzystać z windy itp.
  • Odwiedź lekarza i nie bój się zadawać pytań – lekarz wyjaśni wszystkie wątpliwości i doradzi, jak możesz sobie radzić.
  • Rób regularnie zalecane badania – moczu, krwi, wzroku, słuchu, ginekologiczne, mammografię itp. – wcześnie wykryte choroby, które mogą się w okresie menopauzalnym rozwinąć, łatwiej wyleczyć.
  • Bądź zawsze sobą i pamiętaj, że menopauza minie, a przed Tobą jeszcze wiele lat, kiedy będziesz mogła swobodnie cieszyć się życiem.
Ta strona wykorzystuje pliki cookies m. in. w celach dostosowania do potrzeb użytkowników, poprawy bezpieczeństwa, statystycznych i reklamowych. Możesz zmienić ustawienia obsługi cookies w przeglądarce internetowej. Korzystając z naszych stron bez zmiany tych ustawień wyrażasz zgodę na wykorzystanie przez nas plików cookies. Dowiedz sie więcej na temat polityki cookies »