Nasza strona używa plików cookies w celu zapewnienia wygody korzystania z serwisu oraz w celach statystycznych.
Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na politykę cookies

Więcej Rozumiem
A A A

Ćwiczenia Kegla

Mięśnie Kegla

Mięśnie Kegla są różnie nazywane: mięśnie dna miednicy, mięsień łonowo-guziczny, ale zawsze chodzi o ten sam zespół mięśni i więzadeł, które podtrzymują narządy jamy brzusznej. U kobiet są one rozpięte między kością łonową a guziczną, otaczając ujście cewki moczowej, pochwy i odbytnicy.

Pamiętajmy, że problem osłabionych mięśni Kegla to, wbrew powszechnemu przekonaniu, nie tylko problem kobiet. Mężczyźni również powinni zadbać o sprawność tej grupy mięśni. U mężczyzn mięsień Kegla, to mięsień położony dookoła kości łonowej i prostaty.

Kiedy mięśnie są mocne, są też dobrze napięte i podtrzymują narządy we właściwym położeniu. Kiedy natomiast są zbyt słabe, zwiotczałe – wtedy zaczynają się kłopoty.

Jako pierwszy znaczenie aktywności mięśni dna miednicy odkrył amerykański ginekolog dr Arnold Kegel. Opracował ćwiczenia mięśni dna miednicy.

Ćwiczenia tej grupy mięśni powinny wykonywać wszystkie kobiety i mężczyźni bez względu na wiek.

 

Dlaczego warto ćwiczyć mięśnie Kegla?

Mocne mięśnie Kegla to lepsze doznania seksualne, duża szansa na to, że w przyszłości nie pojawią się takie zdrowotne problemy jak nietrzymanie moczu czy wypadanie pęcherza, u kobiet dodatkowo łatwiejszy i mniej bolesny poród oraz szybszy powrót do formy po porodzie i obniżenie ryzyka wypadania macicy w przyszłości.

 

Jak ćwiczyć?

Podczas napinania mięśni Kegla nie powinno się napinać mięśni brzucha. Na początku ćwiczeń może być Ci trudno, dlatego kontroluj ręką ułożoną nieco poniżej pępka, czy Twój brzuch jest napięty. Jeśli tak, to się rozluźnij i spróbuj jeszcze raz.

Uwaga: Zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn zasady wykonywania ćwiczeń mięśni Kegla wyglądają tak samo.

 

Lokalizacja mięśni Kegla

U kobiet

Podczas pobytu w toalecie i aktu mikcji postaraj się zatrzymać strumień moczu i ponownie pozwól mu płynąć. Powtórz tę czynność kilka razy podczas każdej wizyty w toalecie.

U mężczyzn

Aby zlokalizować mięsień Kegla można wykonać dwie próby: podczas pełnej erekcji spróbować poruszać penisem lub podczas oddawania moczu zatrzymać dopływ moczu.

 

WAŻNE: Niewskazane jest długotrwałe wykonywanie ćwiczeń podczas oddawania moczu. Po kilku tygodniach ćwiczeń w toalecie będziesz potrafić panować nad napięciem tego mięśnia bez potrzeby wydalania moczu.

Ćwiczenie 1: Połóż się na plecach …

Połóż się na plecach, ugnij nogi i oprzyj stopy o podłoże, ręce włóż pod odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Dociśnij odcinek lędźwiowy do swoich dłoni, a jednocześnie postaraj się oderwać biodra od podłoża z jednoczesnym zaciskaniem mięśni „jak w toalecie”.

Ćwiczenie 2: Połóż się na plecach …

Połóż się na plecach, ugnij nogi i oprzyj stopy o podłoże, a dłonie włóż pod odcinek lędźwiowy kręgosłupa. Lekko naciśnij lędźwiami na dłonie, napnij mięśnie pochwy (jak w toalecie). Utrzymując napięcie powoli prostuj jedną nogę, przesuwając piętą po podłożu. Uważaj, aby siła ucisku pleców na dłonie i napięcie mięśni Kegla się nie zmieniły. Wróć nogą do pozycji wyjściowej i powtórz ćwiczenie na drugą stronę.

Ćwiczenie 3: Połóż się na brzuchu, ręce złóż …

Połóż się na brzuchu, ręce złóż pod czołem. Wykonaj ruch „podwinięcia” pod siebie miednicy. Prawidłowe wykonanie tego ruchu oznacza, że spojenie łonowe, nogi jak i klatka piersiowa i ręce swobodnie spoczywają na podłożu, a jedynie twój brzuch jest uniesiony z podłoża. U szczupłych osób powinien on się całkowicie oderwać od podłoża.

 

W momencie, kiedy „poznasz” swoje mięśnie Kegla i będziesz mieć nad nimi pełną kontrolę możesz wykonywać ćwiczenia napinania i wzmacniania tej grupy mięśni w każdej pozycji: w staniu, siedzeniu, leżeniu oraz w każdej sytuacji dnia codziennego: podczas mycia zębów, w autobusie, w biurze etc.

Pamiętaj! Im bardziej regularnie będziesz wykonywać wyżej wymienione ćwiczenia, tym szybciej zauważysz efekty swojej pracy, a Twój organizm szybciej zacznie czerpać z tego korzyści.

Poleć znajomym