A A A

Ciąża i macierzyństwo a NTM

Ciąża i bycie mamą to piękny stan, ale oprócz swoich oczywistych zalet ma też kilka ciemnych stron. Nietrzymanie moczu może być jedną z nich – dotyczy aż 30% kobiet w ciąży.

 

Dlaczego nietrzymanie moczu pojawia się w ciąży?

W ciąży zwiększa się zarówno częstość oddawania moczu, jak i jego dobowa objętość. W I i II trymestrze wzrasta ilość moczu oddanego jednorazowo, w ostatnim trymestrze ilość ta spada, ale potrzeba wizyt w toalecie jest znacznie częstsza. Stopniowo zmniejsza się objętość pęcherza, uciskanego przez macicę, a zwiększa się ilość moczu zalegającego w moczowodach. Dodatkowo u 2/3 kobiet pod koniec ciąży pojawia się potrzeba oddawania moczu w nocy.

Nietrzymanie moczu w ciąży to przeważnie tzw. wysiłkowe nietrzymanie moczu, pojawiające się w III trymestrze ciąży, kiedy macica jest największa. Najczęściej jest to wyciek kilku kropli moczu, których nawet można nie zauważyć przy częstym zmienianiu wkładek higienicznych, może jednak być to problem o większym nasileniu.

 

Ogrom zmian hormonalnych, jakie zachodzą w ciele kobiety w czasie ciąży i w połogu, znacząco nadwyręża cały organizm. Rosnące dziecko rozciąga ściany macicy, która stopniowo zaczyna wypełniać całe możliwe miejsce w brzuchu. Pozostałe narządy muszą ustąpić miejsca dziecku, rozsuwają się i ściśnięte wewnątrz jamy brzusznej pracują w trudniejszych niż zwykle warunkach. Maleństwo z czasem coraz bardziej rozpycha się i kopie, trafiając czasem w pęcherz moczowy. Zdarza się, że kopnięcie będzie na tyle silne, że osłabione naciskiem mięśnie zwieraczy puszczą i zdarzy się wyciek moczu. Dodatkowo, pęcherz ma pod naciskiem macicy niewiele miejsca, więc już przy jego niewielkim wypełnieniu moczem ciężarna odczuwa parcie. 

 

Ciąża to także czas, kiedy ze względu na zmiany w śluzówce dróg moczowo-płciowych kobieta jest bardziej podatna na infekcje zarówno intymne, jak i układu moczowego. Te mogą powodować dyskomfort podczas oddawania moczu oraz częstsze epizody nietrzymania moczu.

 

Praktyczne wskazówki dla przyszłej mamy
  • mimo nietrzymania moczu nie ograniczaj wypijanych płynów,
  • idź do toalety zaraz po tym, jak poczujesz parcie – po chwili może być za późno,
  • jeśli przy nagłym parciu popuszczasz mocz, odwiedzaj toaletę co 30–40 minut, nawet jeśli nie czujesz parcia,
  • dbaj o higienę intymną ze szczególną uwagą – noś przewiewną bieliznę z naturalnych materiałów, stosuj płyny do higieny intymnej i odpowiednie środki chłonne do nietrzymania moczu,
  • unikaj potraw i napojów moczopędnych,
  • nie dopuszczaj do zaparć,
  • nie powstrzymuj się przed oddaniem moczu – może to skutkować epizodami nietrzymania, kiedy twoje dziecko kopnie w pęcherz,
  • pod koniec ciąży zwróć uwagę, czy to, co bierzesz za nietrzymanie moczu, nie jest sączeniem się wód płodowych,
  • zacznij ćwiczyć mięśnie dna miednicy.

  

Co dzieje się po porodzie?

 Po porodzie organizm kobiety przez kilka tygodni wraca do stanu sprzed ciąży. Wahania hormonalne oraz osłabienie lub uszkodzenie mięśni miednicy mogą nadal być przyczyną nietrzymania moczu, które jednak stopniowo powinno zanikać, aby po pewnym czasie zupełnie ustąpić.

Przeważnie objawy nietrzymania moczu ustępują w ciągu 3 miesięcy od porodu, nieco później u kobiet rodzących wielokrotnie i tych, które urodziły dzieci o masie ponad 4kg. W przypadku, gdy nietrzymanie moczu nie ustąpi po ok. 6 miesiącach od porodu, gdy napięcie mięśni powinno już wrócić do normy, warto zwrócić się o radę do ginekologa lub urologa. Lekarz pomoże w doborze odpowiedniego sposobu poradzenia sobie z problemem.

Każda kolejna ciąża i poród osłabia mięśnie dna miednicy, sprawiając, że powrót do formy staje się trudniejszy, ale nie niemożliwy. Ćwiczenia Kegla wykonywane systematycznie już w ciąży oraz w czasie połogu pozytywnie wpływają na stan mięśni krocza, dna miednicy oraz przepony moczowo-płciowej, poprawiając jednocześnie skuteczność systemu zamknięcia cewki moczowej. 

 

Praktyczne wskazówki dla świeżo upieczonej mamy
  • daj sobie czas na powrót do formy – Twoje ciało w końcu dojdzie do siebie i nietrzymanie moczu minie,
  • kontynuuj ćwiczenia Kegla – możesz je wykonywać w każdej chwili, nawet zajmując się dzieckiem,
  • zajmując się dzieckiem nie zapomnij o sobie – odwiedź ginekologa i jeśli masz nietrzymanie moczu, spytaj go o radę,
  • pij dużo płynów, zwłaszcza jeśli karmisz piersią,
  • zwróć szczególną uwagę na higienę intymną – często zmieniaj wkładki, noś przewiewną bieliznę z naturalnych materiałów, często się podmywaj,
  • nie powstrzymuj się przed oddaniem moczu, zwłaszcza tłumacząc to brakiem czasu, żeby iść do toalety – zatrzymywanie moczu może mieć poważne następstwa z zapaleniem pęcherza moczowego włącznie.

 

Zobacz dlaczego warto stosować wkładki urologiczne Seni Lady

Poleć znajomym